دکتر پروین خرازی
مطب تخصصی ارتودنسی
دکتر پروین خرازی

لوزه سوم و مشکلاتی که در ارتودنسی می تواند ایجاد کند

در بیشتر موارد لوزه سوم مشکلات خاصی برای ارتودنسی ایجاد نمی کند. با این حال در برخی موارد می تواند ارتودنسی را با چالش هایی روبرو کند که هر یک به نوبه خود متفاوت هستند. مشکلاتی که ممکن است برای ارتودنسی ایجاد کند شامل نداشتن فضای کافی برای حرکت دندان ها، فشار زیادی که به دندان های مجاور وارد می شود و عفونت که برای سلامتی لثه و دندان ها خطرناک است. بزرگ بودن لوزه سوم موجب کمبود فضای لازم برای حرکت دندان ها در دهان می شود.

The effect of the third tonsil in orthodontic treatment
تاثیر لوزه سوم در درمان ارتودنسی

در عین حال لوزه سوم می تواند بخاطر موقعیت خاصی که دارد، به دندان های مجاور یکدیگر فشار وارد کند. این امر باعث بروز مشکلاتی مانند انحراف دندان ها و یا ناهنجاری های دندانی می شود. در برخی موارد این لوزه ممکن است عفونت داشته باشد و این عفونت باعث تأخیر در شروع درمان ارتودنسی شود. بنابراین، برای اطمینان از سلامت دندان ها و جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است باعث تأخیر در درمان ارتودنسی شوند، باید مرتب دندان های خود را در مطب دندانپزشکی چکاپ کنید.

لوزه سوم چه مشکلاتی می تواند برای ارتودنسی ایجاد کند؟

کمبود فضا برای حرکت دندان ها در ارتودنسی

هدف از درمان ارتودنسی این است که دندان ها به جایگاه صحیح خود برگردند و مشکلاتی مانند فضای کافی برای حرکت دندان ها برطرف شوند. در برخی موارد به دلیل مشکلاتی مانند از دست دادن دندان یا بروز مشکلات جدی دندانی، فضای کافی برای حرکت دندان ها در دهان کم می شود. این مشکل ممکن است باعث ایجاد انحرافات دندانی و یا ناهنجاری های دندانی شود. در نتیجه باعث مشکلات دیگری مانند بلع، جویدن سخت یا مشکلات تنفسی می شود.

Lack of space in orthodontic treatment despite the problem of the third tonsil
کمبود فضا در درمان ارتودنسی با وجود مشکل لوزه سوم

برای حل این مشکل، ارتودنتیست با استفاده از متدهای مختلف سعی در بهبود فضای کافی برای حرکت دندان ها دارد. پلاک درمانی، براکت های ارتودنسی، سیم های ارتودنسی و دیگر روش های ارتودنسی از این قبیل متدها هستند. با استفاده از این روش ها، دندان ها به طور تدریجی به جایگاه صحیح خود برمی گردند و فضای کافی برای حرکت دندان ها فراهم می شود. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است همیشه به درمان ارتودنسی توجه کنید و دندان های خود را بهتر مدیریت کنید.

فشار بر دندان های مجاور

لوزه سوم یکی از دلایل وجود فشار بر دندان های مجاور است. هنگامی که دندان ها با استفاده از ارتودنسی به جایگاه صحیح خود بازمی گردند، فشاری بر دندان های مجاور وارد می شود. این فشار ممکن است باعث ایجاد درد و احساس ناخوشایندی شود. همچنین فشار بر دندان های مجاور ممکن است باعث ایجاد نقص در دندان های مجاور و یا خراشیدگی هایی بر روی سطح آنها شود.

برای جلوگیری از این مشکل ارتودنتیست باید به دقت میزان فشار را بر روی دندان ها کنترل کند. برای این منظور ارتودنتیست ممکن است از سیم های ارتودنسی با قطرهای مختلف استفاده کند تا میزان فشار را بهینه سازی کند. همچنین برای کاهش فشار بر روی دندان های مجاور ارتودنتیست می تواند از متدهای دیگری مانند استفاده از پد‌های خاص و یا براکت های ارتودنسی با طراحی خاص استفاده می کند..

Pressure of the teeth due to the problem of the third tonsil
فشار دندان ها بر اثر مشکل لوزه سوم

به طور کلی با وجود لوزه سوم هر چه مدت زمان درمان ارتودنسی بیشتر باشد، نتایج بهتری خواهید گرفت. برای رسیدن به نتایج بهتر می بایست فشار بر روی دندان های مجاور نیز کمتر باشد. پایبندی به راهنمایی های ارتودنتیست و مراقبت کردن از دندان ها به طور دقیق می تواند به کاهش فشار بر روی دندان های مجاور کمک کند.

تاثیر عفونت لثه بر ارتودنسی

عفونت لوزه سوم و سایر عفونت ها ممکن است بر روی ارتودنسی تاثیرات متفاوتی داشته باشد. به طور کلی عفونت دندان ها می تواند باعث عدم تحمل درد بیشتر در ارتودنسی شود. چرا که باعث افزایش درد و حساسیت دندان ها می شود.

علاوه بر این عفونت های مزمن مانند آبسه لثه ممکن است باعث تغییراتی در محیط دهان شود که به نوبه خود باعث ایجاد مشکلاتی در ارتودنسی می شود. به عنوان مثال لثه ملتهب ممکن است باعث افزایش فشار بر روی دندان ها شود و باعث جابجایی هایی  شود. در برخی موارد عفونت های مزمن ممکن است باعث ایجاد عوارضی مانند افتادگی دندان‌ها شود.

Infection of gums and third tonsils
عفونت لثه و لوزه سوم

به طور کلی در صورت بروز عفونت در حین ارتودنسی باید به دندان پزشک خود مراجعه کنید. او به عنوان یک پزشک متخصص بهترین راهکارها را برای رفع این مشکل به شما ارائه می دهد.

باز ماندن دهان بر اثر تورم لوزه سوم

تورم لوزه سوم ممکن است باعث باز ماندن دهان می شود اما در بسیاری از موارد این تورم باعث ناراحتی و دشواری در بلعیدن و صحبت کردن می شود. بنابراین تاثیری روی باز ماندن دهان نخواهد داشت. با این حال در موارد نادر، تورم شدید لوزه سوم می تواند به گونه ای باشد که باعث باز ماندن دهان شود. در این موارد، ممکن است پزشک توصیه کند که لوزه ها جراحی شوند.

اگر دچار تورم شدید لوزه سوم هستید و دهان شما باز مانده است، بهتر است به زودی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک متخصص می تواند بررسی کند که آیا جراحی ضروری است یا خیر و در صورت لزوم، به شما توصیه خواهد کرد که چگونه باید درمان شوید.

The mouth remains open due to the third tonsil
باز ماندن دهان بر اثر لوزه سوم

تاثیر باز ماندن دهان و تنفس دهانی بر درمان ارتودنسی

در درمان ارتودنسی باز ماندن دهان و تنفس دهانی می تواند تاثیرات منفی بر رویه درمان داشته باشد. ارتودنسی یک درمان برای اصلاح ناهنجاری های دندانی و فکی است. معمولاً شامل استفاده از انواع براکت، سیم ها و ابزارهای دیگر می شود. تاثیر باز ماندن دهان و تنفس دهانی بر ارتودنسی به ترتیب می تواند شامل موارد زیر باشد:

تاثیر بر روی تعویض دندان ها

اگر شما با باز ماندن دهان و تنفس دهانی مواجه هستید، احتمالاً دستگاه ارتودنسی بر روی دندان های شما کار نخواهد کرد. تا زمانی که این مشکل رفع نشود نمی توان تاثیر ارتودنسی را دید. به عنوان مثال در صورتی که فک های شما به هم فشرده شده باشند و دندان های شما به صورت نامناسب در هم قرار گرفته باشند، احتمالاً درمان ارتودنسی به تنهایی کافی نخواهد بود. بنابراین باید با توجه به نیاز به جراحی و دیگر درمان های دندانپزشکی، می بایست مراحل درمان تکمیل شود.

تاثیر بر روی ترمیم پس از ارتودنسی

در صورتی که شما پس از درمان ارتودنسی همچنان با باز ماندن دهان و تنفس دهانی مواجه باشید، احتمالاً تاثیر منفی بر روی ترمیم دندان های شما خواهد داشت. درمان ارتودنسی به طور عمومی شامل استفاده از براکت و سیم هایی است که به دندان ها متصل شده و ممکن است در صورت باز ماندن دهان، دندان های شما ناهماهنگ شوند. به این ترتیب بعضی از دندان ها در معرض خطر شکستگی قرار می گیرند.

The effect of the third tonsil on restoration and orthodontics
تاثیر لوزه سوم بر ترمیم و ارتودنسی

تاثیر بر روی حفظ نتایج درمان

پس از درمان ارتودنسی می بایست به طور مرتب چکاپ ها ادامه پیدا کند و در صورت وجود مشکل سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان لوزه سوم و شروع ارتودنسی

درمان لوزه سوم به طور مستقل برای شروع ارتودنسی مناسب نیست و درمان لوزه و ارتودنسی هر دو، دو درمان مجزا هستند. لوزه ها یکی از عواملی هستند که ممکن است تنفس دهانی را به دنبال داشته باشند. در بسیاری از موارد توصیه نمی شود که لوزه ها در شروع درمان ارتودنسی جراحی شوند. در واقع برخی پزشکان، ارتودنسی را پیش از جراحی لوزه ها توصیه می کنند تا مطمئن شوند که تنفس دهانی به دنبال جراحی برطرف شده است.

Third tonsil treatment or orthodontic treatment
درمان لوزه سوم یا درمان ارتودنسی؟

بنابراین اگر نیاز به درمان ارتودنسی دارید و مشکلاتی با لوزه های خود دارید، و یا سوال و ابهام پیرامون  انواع مشکلات لوزه سوم و درمان آن در ارتودنسی می توانید هم اکنون با همکاران و دوستان ما از وب سایت  خانم دکتر پروین خرازی، در ارتباط باشید، و با پزشک خود مشورت کنید. پزشک به شما خواهد گفت که لوزه ها می بایست قبل از شروع درمان ارتودنسی جراحی شوند یا بعد. در مورد چگونگی انجام درمان و اینکه چگونه می توان بهترین برنامه درمانی را برای شما تدوین کرد، با شما صحبت خواهد کرد. در بسیاری از موارد درمان لوزه ها و ارتودنسی ممکن است به صورت همزمان یا با ترتیب خاصی انجام شوند اما این بستگی به شرایط شما و توصیه های پزشک شما دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره به مطب دکتر پروین خرازی مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

No Comment.